AKWAABA - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Bouman - WaarBenJij.nu AKWAABA - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Bouman - WaarBenJij.nu

AKWAABA

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 Oktober 2014 | Ghana, Kumasi

AKWAABA!!
Vanaf het moment dat ik het vliegtuig uitstapte voelde ik me al meteen thuis hier. ‘You are welcome’ is ook de zin die hier super veel gebruikt wordt. De mensen zijn hier super vriendelijk en behulpzaam. Vragen allemaal hoe het met je gaat en zodra je ook maar een beetje hulp nodig lijkt te hebben wordt dat je ook aangeboden. Super lief en fijn!

Woensdagochtend 8 oktober ben ik vertrokken van huis naar Schiphol. Ik vloog eerst naar London en zou dan die middag doorvliegen naar Accra. Zou ja, na twee uur lang in het vliegtuig te hebben zitten wachten op een technische storing die gefikst ging worden kwam de mededeling dat, dat vliegtuig niet zou gaan vliegen maar dat er een andere zou zijn om 19uur waar we wel mee konden vliegen. Iedereen vliegtuig uit en weer wachten. Om 19uur toch de mededeling dat de vlucht gecancelled was. Ik ben toen door British Airlines ondergebracht in een 5 sterren hotel aan het vliegveld met diner en ontbijt erbij, heel erg relaxed!

Volgende middag, donderdag 9 oktober weer een uur vertraging vanwege passagiers die te laat waren en daarna was er regen en konden we niet opstijgen. Heb toen heel gezellig gepraat met de vrouw die naast me zat, haar naam was Beatrice. Landen in Accra door de douane en daar stond Yammie me al op te wachten met een bordje. Ben toen ondergebracht in ‘Pink hostel’ en na een korte warme, vreemde, smerige, stoffige nacht opstaan en door met de bus naar Kumasi, rit van 5uur. Ben toen gelijk door gebracht naar mijn gastgezin. Alleen de drie zussen waren thuis, de ouders waren in Accra en zijn zondag thuisgekomen en de broer was ook weg. Ook de andere volenteers die hier zitten waren weg en zijn zondag weer aangekomen.

Zaterdagochtend 9 oktober de stad een beetje verkend. Alle mensen zeggen hallo en how are you! Super lief, sommige beginnen ook een heel gesprek en willen heel graag dat je ze meeneemt naar waar je vandaan komt. Of ze willen je telefoonnummer/emailadres dat soort dingen zodat ze je kunnen bellen. Heb maar gezegd dat ik een soort holbewoner ben die niet aan telefoons/email/computer doe. Heb desondanks al van 3 mannen hun contactgegevens zodat ik hun kan bellen haha. Ook heb ik al wat Twi geleerd (lokale taal hier). “Et te se” → hoe gaat het en “ey ye” betekend het gaat goed. Madasi is dankjewel en menantinantikakkra betekend ik ben aan het rondlopen en akwaaba is dus welkom. Ik heb geen idee hoe je alles spelt maar heb het maar gewoon gespeld zoals je het uitspreekt. Super leuk!

Zondag 10 oktober hele dag rustig, geskyped met de hele familie en andere leuke mensen die aanwezig waren op feestje van Joepje! Heb zelfs geskyped met Frits haha.
Om ongeveer 7uur kwamen de andere vrijwilligers aan. Kana, 28 jaar uit Japan, Rochelle, 21 jaar uit Amerika, Camilla, 21 jaar uit Denemarken en Jama, 18 jaar uit Nieuw Zeeland. Na een leuke introductie van de oudste zus zijn we doorgegaan naar het eten en daarna gezellig kletsen. Ook de ouders waren gearriveerd vanuit Accra, Ze vertelde dat ze beide twee weken geleden ook in Utrecht waren en in Overvecht! Ze waren dus echt super dichtbij! Was super leuk! Ook hebben we alvast een jurk uitgezocht want de oudste dochter gaat vrijdag/zaterdag trouwen. Morgenochtend vroeg gaan we naar de vrouw die de jurk gaat maken. De jurken van de andere vrijwilligers zijn dan klaar en dan kan ik mijn jurk gaan aanvragen. Super leuk! Net gewaarschuwd voor de malaria, ook als je de pillen slikt en sprayed en slaapt in een muskieten net kun je het krijgen, twee meiden hier hebben het al gehad… Zondagavond zijn we kakkerlakken te lijf gegaan die zich verstopte in het keukenkastje. We probeerde het eerst met een slipper maar ze waren veel te snel, daarna met Deet maar dat werkte ook niet heel erg goed want nu lopen ze daar over de vloer. Volgens mij was ik meer bezig mezelf te vergiftigen dan die beestjes daar. Nu de deur maar dichtgedaan en hopen/bidden dat ze niet onder de deur door kunnen kruipen want die dingen zijn echt mega groot! We hebben nu ook al een elektriciteit en een stromend water probleem, dat betekend dus een bucket shower zoals ze dat hier noemen, welkom in Ghana!

  • 16 Oktober 2014 - 22:23

    Louise Kraaijvanger:

    Lieve Sanne,Wat leuk je eerste reisverslag te lezen,dat je moeder doorstuurde.Ik ben erg benieuwd naar de verhalen over je eerste werkdagen en waar je terecht komt.
    Zijn de kakkerlakken overwonnen?
    Hier gaat alles goed,we hebben nog steeds erg zacht weer en het weekend wordt het weer warmer.
    Lieve schat,tot de volgende keer met veel liefs van Omi

  • 17 Oktober 2014 - 08:22

    Karen:

    Lieve Sanne, wat een gaaf verhaal. En ach ja, kakkerlakken gewoon laten lopen, want sla je ze dood, heb je de volgende dag het idee dat ze zich 'in het hiernamaals' hebben vermenigvuldigd. Zolang ze niet in je bed, kledingkast of eten zitten, no worries! En ALTIJD op slippers lopen en zo -:). Enorm trots op je dat je dit doet, en die foto met jou met die kleintjes, dat is echt zo gaaf. Je past daar helemaal. Heel veel plezier daar! En zie nu al uit naar de volgende update.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 3640

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 31 December 2014

Vrijwilligerswerk public health project in Ghana.

Landen bezocht: