Week 3 (27-2 oktober/november) - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Bouman - WaarBenJij.nu Week 3 (27-2 oktober/november) - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Bouman - WaarBenJij.nu

Week 3 (27-2 oktober/november)

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 November 2014 | Ghana, Kumasi

Maandagochtend 27 oktober vandaag hadden we om 9:30 meeting in de projects Abroad office. Ik ben om 8:30 van huis vertrokken met een taxi. Daar kregen we van Anambe uitleg over de verschillende ziektes en dingen waar we op testen tijdens de outreach. We hebben het gehad over diabetes, hepatitis, bloeddruk en Ebola, al testen we niet op Ebola... Daarna hebben we de bloedgroepen bij elkaar getest omdat dat nu ook bij de outreach komt. Ik ben O+ ☺. Tijdens het doen van de testen met hepatitis, bloedsuiker en bloedgroep prik je dus in de vinger bij iemand. Het lijkt heel onschuldig en pijnloos. Sommige mensen springen echt bijna een meter de lucht in en roepen au ofzo, ik zat dan altijd van: zo erg is het nou ook weer niet… Nu ik zelf geprikt ben moet ik toch eerlijk toegeven dat het serieus best pijn doet haha. Bij deze voor alle mensen bij wie ik dacht dat ze zich een beetje aan het aanstellen waren, mijn welgemeende excuses… Gemeen klein dingetje. Na de meeting naar huis en heb ik de was gedaan. Daarna avondeten en skypen met familie en kletsen met de hostfamily en de volenteers! Heel rustig dagje, morgen weer gewoon aan het werk.
Dinsdagochtend 28 oktober vroeg een mail gestuurd naar Paul Nel (mijn projects abroad contactpersoon) om te vragen over het veranderen van project. Daarna samen met Fokje (nieuwe kamergenoot) naar werk gegaan. Vandaag gelukkig alleen Anambe. We gingen naar een klein gemeenschapje niet zo ver bij Sofoline vandaan. Ik heb eerst de bloedgroep getest wat erg lastig was op een schuine tafel. Je prikt in de vinger en plaats dan 3 druppels bloed op een wit plankje en vervolgens breng je op de eerste druppel wat anti-A aan, op de tweede druppel een druppel anti-B en op de derde voor de resus positief en negatief. Doordat de tafel schuin was liepen soms alle druppels door elkaar waardoor alles met elkaar ging reageren (als er een reactie was). Gelukkig op een gegeven moment wel bepaalde trucjes toegepast waardoor het beter ging, Bleef wel steeds een soort race tegen de klok, zo snel mogelijk alle druppels erop krijgen en husselen en dan snel kijken voordat de druppels door elkaar liepen. Ik zat op een gegeven moment te werken toen ik ineens heel hard op mijn rug geslagen werd door een meneer. Bleek dat hij een hele grote mug op mijn rug zag en die had hij even doodgeslagen haha. Ik zat met Yvonne op een bankje onder een soort tentje maar precies waar wij zaten zat er een mega groot gat, we hebben dus de hele dag in de zon gewerkt, na afloop beetje verbrand en doodmoe. Toen we klaar waren met werk alle spullen teruggedaan in de tas en wachten op Anambe, hij doet alle praatjes na afloop en moest nog een paar mensen. Er waren toen heel veel kinderen, die vinden het waanzinnig interessant wat we allemaal doen. Er was een meisje van 2 jaar ongeveer met een soort eenhoornhoorn staart achter op haar hoofd, zo schattig! Daarna naar huis, Fokje ging nog even naar Adum. Ik bij ons in het stadje/dorpje even naar een klein supermarktje geweest. Ben daar vaker en loop er elke dag langs dus de mensen daar kennen me nu ook. Thuis in slaap gevallen tijdens het schrijven van dit blog en toen ik wakker was, was het eten klaar.

Woensdagochtend 29 oktober vandaag thuisgebleven omdat ik niet lekker was. Was heel erg moe en last van mijn buik en aangezien je dus geen wc hebt tijdens de public health leek het me beter om niet te gaan. Daarnaast is het vaak heel druk en wordt het ook heel warm. Hele dag op de bank gelegen en House gekeken en boeken gelezen, af en toe in slaap gevallen etc. ’s Avonds gezellig gegeten met Fokje en Jemma en daarna weer vroeg naar bed, hopen dat het morgen over is..

Donderdagochtend 30 oktober ook vandaag thuisgebleven met koorts. Jemma bleef gelukkig ook thuis dus waren we gezellig met zijn tweeën. In de ochtend naar de supermarkt geweest bij ons om de hoek om crackers te kopen en daarna door naar de ‘Cake lady’ (5 minuten lopen daar vandaan) om een cake te bestellen voor Halloween. Toen we daar waren besloot Jemma ook een cake te kopen voor de kliniek waar ze werkt om te bedanken. Daarna weer terug naar huis. ’s Avonds na het eten naar de ‘cake lady’ om Jemma’s cake op te halen, morgen halen we de Halloween cake.

Vrijdagochtend 31 oktober vroeg opgestaan en na snel ontbijten in een taxi naar de Projects Abroad office om Anthony op te pikken en daarna samen door naar het ziekenhuis. Als je hier een arts wilt zien moet je naar het ziekenhuis. Daar hebben ze eerst de standaard medische dingen gecheckt zoals de bloeddruk, temperatuur en gewicht. Ik had meegekeken bij de bloeddruk want je kan het vaak ook zien want dan gaat de vloeistof in een soort hartritme naar beneden. De vrouw vroeg na afloop of ik het gezien had dus ik zei: 110/80 geloof ik. Zij helemaal onder de indruk en tegen haar collega zeggen haha, in het Twi geen idee wat ze zei maar ik verstond in ieder geval de ‘abroni’ (White person). Daarna door naar de arts en vertellen wat er is en even klein onderzoekje en daarna bloedprikken. Veel wachten tussendoor maar Anthony en ik kregen van een mevrouw die naast ons zat twee blaadjes die haar familie maakte: ‘Keys to a happy life’ en ‘Is Satan real?’ super tof! Na het wachten weer terug naar de arts (heel veel heen en weer geloop en ook nog tussendoor betalen wat op een specifieke plek moet). Ik heb blijkbaar iets geïrriteerds in mijn maag. Later hele overdosis aan medicijnen voorgeschreven gekregen met paracetamol, iets tegen de geïrriteerde maag, antibiotica en anti-malaria tabletten (wat je krijgt als je malaria hebt). In de middag met Jemma de Halloweencake ophalen, hij was echt super goed gelukt! Op de terugweg naar huis bijna verdwaald omdat we een andere route uitprobeerde maar uiteindelijk toch nog goed uitgekomen. Daarna de watermeloen (in plaats van pompoen) uitkerven en spookjes maken. We hadden onszelf ook half verkleed, allebei in het zwart, Jemma als zwarte kat en ik gewoon zwart met zwart in gezicht en mijn haar raar gedaan. ’s Avonds met de cake/watermeloen/spookjes/laptop met enge film naar het huis gegaan, de familie had bezoek en aangezien ze hier geen Halloween vieren vonden ze het allemaal helemaal geweldig maar wel een beetje vreemd haha. Na een fotosessie met alles de cake opgegeten en een enge film gekeken. Emmanuella en Frema zouden eerst meekijken maar Emmanuella vond de eerste 5 minuten al te eng en is toen gevlucht en Frema wilde hem een andere keer kijken want ze moest haar moeder ergens mee helpen. Toen waren Jemma en ik dus alleen de film aan het kijken, en na de film naar bed.

Zaterdagochtend 1 november uitslapen tot 9uur en daarna ontbijten. Fokje ging die dag met andere volenteers die ze in Accra ontmoet had (en die nu naar Kumasi waren gekomen voor het weekend) Adum in. Ik ben ik de middag met Jemma naar Adum geweest naar de supermarkt en geld halen. Ik moet ergens binnen cash geld wisselen maar de mevrouw die dat zou doen was even weg dus ging ik buiten wachten. Stond een hele aardige man, Henry naast me die al gauw de standaard vragen ging stellen (waar kom je vandaan, wat doe je hier, waar verblijf je, hoelang blijf je, wat vind je van Ghana. Na de standaard vragen besloot hij om wat aardrijkskunde met me door te nemen en kwamen de vragen waar Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Oslo lagen. Na de aardrijkskunde vragen kwam ineens random de vraag of ik ooit geschaatst had en of dat niet doodeng/gevaarlijk was, haha. Na Adum even slapen want was beetje moe en ’s avonds zijn we met ander volenteers naar restaurant ‘The View’ geweest. Jemma en ik eerst met een taxi. Dat was de ergste taxichauffeur die ik ooit gehad heb. Je zegt eerst waar je heen wilt, kijken of ze het kennen en daarna ga je overleggen over de prijs, in ons geval hadden 10 cedis. Uiteindelijk bleek dat onze chauffeur geen flauw idee had waar hij heen moest. Ging ons ook de weg vragen maar heel vaag, meer alsof hij vroeg of hij goed zat. Hij een aantal keer de weg vragen en Jemma en ik hebben meerdere keren gevraagd of hij wel wist waar hij heen moest en dan zei hij ‘jaja’. We hebben toen meerdere keren gezegd dat het misschien beter was dat we uitstappen en dan een andere taxi pakken, ook meerdere keren geprobeerd maar dan begon hij toch weer te rijden en zeggen dat hij het wel wist. Ik wist wel ongeveer waar het was en we zaten ook wel redelijk goed. Hij reed ook echt doodeng (redelijk normaal hier), hij ging een auto inhalen en was toen dus even aan het spookrijden maar er kwam een tegenligger aan die we echt op een haartje gemist hebben, doodeng. Uiteindelijk na meerdere keren de weg gevraagd te hebben aan andere taxi en een jongen die is meegereden om de weg te wijzen toch op de goede plek aangekomen. Alleen toen besloot hij dat we 15 cedis moesten betalen, de ##***&^%$!. Uiteindelijk maar akkoord gegaan en daarna lopen met de rest naar the view. Daar heel gezellig en heel lekker gegeten. De weg weer terug naar huis ging veel soepeler haha, veilig aangekomen en maar 10 cedis betaald.

Zondagochtend 2 november uitgeslapen tot 8uur (wat hier echt uitslapen is haha) en daarna met Jemma naar Golden Tulip Hotel geweest om daar te zwemmen. We hebben de hele dag aan het zwembad gelegen en in de middag daar ook heel erg lekker geluncht. Ben na de lunch op mijn buik in slaap gevallen dus nu is mijn rug een beetje verbrand, oeps.. rond een uur of 16 kwam er ineens een Ghanese mevrouw (28)naar ons toe die ons perse wilde voorstellen aan haar vrienden en vroeg of we een drankje met hun mee wilde drinken. Was heel apart maar wel grappig en leuk. Ze wilde daarna ook dat we naar een feest kwamen met gratis wijn en kaas, toen maar gezegd dat we terug moesten naar de hostfamily en dat die nogal streng waren (wat niet echt zo is maar anders kwamen we niet weg haha). ’s Avonds gegeten en daarna nog geskyped met thuis en gekletst met de hostfamily, super gezellig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 3634

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 31 December 2014

Vrijwilligerswerk public health project in Ghana.

Landen bezocht: