Week 2 in Ghana 20-26 oktober - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Bouman - WaarBenJij.nu Week 2 in Ghana 20-26 oktober - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Bouman - WaarBenJij.nu

Week 2 in Ghana 20-26 oktober

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Oktober 2014 | Ghana, Kumasi

Maandagochtend 20 oktober vroeg opstaan en klaarmaken. Om 8uur vertrokken naar werk, op sofoline station (waar we elke ochtend bij elkaar komen) gewacht op de rest en daarna doorgegaan naar een marktje in de buurt. Vandaag was redelijk rustig, we hebben ongeveer 70 mensen behandelt. Ik heb eerst de hepatitis en bloedsuiker getest en daarna door naar wegen, en lengtes opmeten en de leeftijd noteren. Ik wordt helemaal gestoord van George, onze begeleider. Iedereen wordt gestoord van hem.. Mark en Kana hebben me vandaag uitgelegd hoe je de bloeddruk moet meten, dat hoort George eigenlijk te doen maar die doet dat niet. Fiona (andere volenteer uit Schotland) is hier bijvoorbeeld al bijna een maand en die heeft vandaag van Mark geleerd hoe ze de bloeddruk moet doen. Werk is wel veel maar de mensen zijn zo dankbaar voor wat je doet. Bijna iedereen zegt thank you so much/madasi en sommige zeggen ook ‘God bless you’, echt zo lief! Daarna met een trotro naar Sofiline en met een andere trotro naar huis. Thuis heb ik de was gedaan (met de hand wassen), was heel bijzonder om te doen. Daarna gekletst met de andere volenteers en even gerelaxt. Door het weer en het vroeg opstaan is iedereen tegen de avond aan al best wel moe. ’s Avonds met Rochelle, Kana en Camilla uit eten geweest. Jemma was niet lekker, ze heeft een soort infectie in haar keel, dus zij ging vroeg naar bed. Na het eten nog best een tijdje gekletst met de familie, voornamelijk over Utrecht en Nederland enzo. Later kwam Rochelle er ook bij zitten, super gezellig!

Dinsdagochtend 21 oktober vroeg opstaan voor werk. Rochelle bleef thuis want ze ging haar tas inpakken aangezien ze morgen naar huis gaat. Ook Kana bleef thuis want ze had wat last van haar buik en aangezien er op onze werkplekken geen toiletten zijn bleef ze liever thuis. Was vandaag dus alleen naar werk. In de trotro waren op het laatst alle andere passagiers weg en zat ik alleen in de trotro met de mate en de chauffeur. Die begonnen meteen van i love you, i want your number, i want to come to the Netherlands etc. Heb er maar een beetje omheen gelult. Op een gegeven moment werd het irritant want ze bleven maar doorgaan en toen ben ik uiteindelijk iets eerder de trotro uitgestapt, had geen zin meer in het gezeur over mijn nummer, daarnaast denken ze nu dat ik een soort holbewoner ben zonder telefoon, facebook etc dus dat komt ook wel goed uit. Ik kwam veel te vroeg aan op werk, te vroeg vertrokken en het verkeer was extreem rustig. Gelukkig vandaag geen George maar Anambe die ons meenam naar een werkplek. Eerst kregen we les over hoe je de bloeddruk moest opmeten. Daarna door naar een marktje. Ik heb vandaag de bloeddruk opgemeten van mensen. We hebben vandaag veel langer doorgewerkt dan normaal, we hadden super veel mensen. Het is wel een mega verschil. Als we Anambe mee hebben gaat alles veel gemakkelijker en is alles heel goed georganiseerd. Bij George is het een grote chaos. Was helemaal bekaf toen ik thuiskwam. Daarna even gerelaxt en ’s avonds uit eten met de hostfamily en de andere volenteers. Super gezellig! We zaten eerst buiten maar toen begon het plotseling super hard te regenen dus zijn wel allemaal heel hard naar binnen gerend. ’s Avonds nog met Rochelle gekletst aangezien zij de volgende ochtend zou vertrekken.

Woensdagochtend 22 oktober vroeg wakker want Rochelle was aan het pakken en heen en weer aan het rennen om de laatste dingen in haar koffer te krijgen. Afscheid nemen was niet leuk. Ook al ken ik haar pas een week, omdat je toch zoveel met elkaar omgaat (zelfde gastgezin, zelfde project, samen op een kamer) wordt je heel hecht en lijkt het alsof ik haar al veel langer kende dan de 2 weken. Na afscheid nemen met Kana naar werk vertrokken. Vandaag was George mee maar hij was niet zo erg als de andere keren. Nog wel chaotisch maar iig een stuk aardiger en hij vroeg na werk zelfs hoe de werkdag was. Er zijn wel veel mensen die over hem geklaagd hebben de afgelopen weken bij anambe dus waarschijnlijk heeft iemand met hem gepraat want bijna alle dingen waar over geklaagd was heeft hij iets aan gedaan, of proberen iets aan te doen, het blijft echter wel George haha. Vandaag hele rustige werkdag, uiteindelijk maar 60 mensen behandelt en getest. Ik heb vandaag heen en weer gerend tussen het BMI meten, hepatitis en bloedsuiker testen en de praatjes met de mensen naar afloop met de adviezen. Na werk door naar de meeting. George had ons in een verkeerde trotro gedropt dus moesten we weer terug. Uiteindelijk toch aangekomen bij de Projects Abroad office. Vandaag had Anthony (Projects Abroad staff) een ‘leuke’ quiz bedacht. Hij vond het zelf in ieder geval super leuk want hij was alleen maar aan het lachen haha. Daarna plannen maken voor dit weekend want we gaan naar Cape Coast met een aantal volenteers. Daarna met een drop off taxi naar huis, eten nog even kletsen met de hostfamily en daarna naar bed. Eerste nacht in de kamer zonder roommate die me midden in de nacht wakker maakt en rare gesprekken voert ☹.

Donderdagochtend 23 oktober vroeg opgestaan (alweer) en afscheid genomen van Camilla die vandaag weggaat. Ze is eerst nog naar het ziekenhuis geweest en daar bleek dat ze malaria had.. Vanuit huis met de trotro naar sofoline en daar hebben we gewacht op de rest. George was ruim een half uur te laat… Daarna naar Kumasi children’s home om de kinderen te behandelen. Dit ging alleen lastig aangezien George de verkeerde tas had meegenomen. We hebben twee tassen, een voor de volwassen, met de bloeddrukmeter, hepatitis en bloedsuiker testers etc en de tas voor de kinderen met ringwormzalf, jodium, peniciline en de andere dingen. George heeft uiteindelijk een tube ringwormzalf gehaald (wat veeeeel te weinig is) en een doosje pleisters (ook veeeel te weinig….). Wij ondertussen even spelen met de kleine kindjes. Na die kleine kindjes doorgegaan naar de gehandicapten kinderen om die te behandelen. Toen die klaar waren had Britt (andere volenteer uit Nederland) een kamer gevonden met allemaal hele kleine kindjes, dus toen hebben we gevraagd of we die mochten vasthouden en dat mocht! Nadat we de kleine kindjes hadden geknuffeld zijn we doorgegaan naar het meisjesgedeelte en hebben we daar de kinderen behandelt. Een meisje (ongeveer 2 jaar) vond alles eng dus die heb ik op schoot genomen en van daaruit de andere kinderen behandelt, beetje in allerlei bochten wringen maar uiteindelijk toch nog gelukt haha. Na werk naar Adum met de hele groep, ik moest geld wisselen en naar de supermarkt en daarna snel door naar (volenteer)huis want vandaag moesten we het hele huis schoonmaken met zijn drieën. ’s Avonds eten en kletsen met Kana, Jemma en Emmanuella, daarna naar bed. Morgen heel vroeg op want dan ga ik met 5/6 andere naar Cape Coast!

Vrijdagochtend 24 oktober vandaag vertrek naar Cape Coast. We hebben om 8uur afgesproken op het Cape Coast station in Asafo. Daar met de taxi heen en wachten op de rest (en hopen dat je goed gaat ze zijn er hier heel goed in om te zeggen dat ze weten waar het is terwijl ze eigenlijk geen idee hebben waar je heen wilt). Daarna 3,5/4uur in een trotro. We waren met zijn 8en. 6 meiden en een jongen die allemaal volenteers zijn en dan de hostdad van 3 van de volenteers. Vanaf het trotro station hebben we een taxi gepakt naar Oasis beach resort. Daar hadden we twee kamers geboekt. Een voor 6 personen (girlsroom) en een voor Mark en Ben (volenteer en Hostdad). We hebben eerst uitgebreid geluncht en wat gedronken en zijn daarna op het strand gaan liggen en hebben we in de zee “gezwommen” stroming was heel sterk en de golven waren heel hoog. ’s Avonds hebben we gegeten en daarna gedronken en kaartspelletjes gespeeld. Was die avond niet helemaal lekker.

Zaterdagochtend 25 oktober om 7uur op staan en toen snel gaan ontbijten want we gaan naar Kakum, ik nog steeds niet lekker maar heb medicatie gekregen van Britt en toen ging het wel weer goed. We hadden met een taxichauffeur afgesproken dat hij de hele dag met ons mee zou gaan voor 22 cedis each, wat ongeveer 5,5 euro is per persoon. We zijn toen eerst naar Kakum geweest met zijn 5en, 4 meiden en Mark. Daar kun je in het regenwoud heel hoog op een soort touwbruggetjes in de lucht lopen, super vet! Het begon keihard te regenen vlak voordat we begonnen dus we waren allemaal zeiknat binnen een paar minuten maar het uitzicht was zo gaaf! Na Kakum zijn we naar een krokodillen boerderij geweest. Deze vrouw had wel 40 krokodillen die allemaal vrij rondliepen/zwemmen, omgeving was super mooi! Daar mochten we de krokodillen aaien. De eerste die de vrouw uit het water wilde lokken met kip was een beetje chagrijnig dus dat begon goed. Daarna allemaal beetje angstig de andere twee krokodillen geaaid. Daarna een rondje om het meer gelopen en nog meer (ook grotere) krokodillen gespot. De vrouw was eerst een stukje meegelopen maar daarna zei ze dat wel zelf konden lopen. Dat was best spannend, rondlopen rond een meer waarvan je weet dat er 40 krokodillen rondzwemmen en af en toe eruit komen. Na het rondje weer terug naar het hotel en daar avondeten en weer kaartspelletjes en kletsen.

Zondagochtend 26 oktober lang uitslapen en daarna douchen ontbijten en weer naar huis 3/4uur in een trotro. Ik was ongeveer om half 6 thuis en daar was een nieuwe vrijwilliger die nu mijn kamergenootje is. Ze is 53 jaar en gaat hetzelfde project doen als ik. Daarna met zijn alle eten en vroeg naar bed want was helemaal uitgeput. 3/4 uur in een trotro is echt heel lang haha.